ΨΗΦΙΣΜΑ ΛΑ.ΣΥ. ΣΤΗΝ ΚΕΔΕ

κατάλογος

Για τον ΚΡΑΤΙΚΟ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟ

και την οικονομική κατάσταση στους Δήμους

Οι Δήμοι με βάση τον ήδη κατατεθειμένο προϋπολογισμό και από την κυβέρνηση θα χρηματοδοτηθούν  με το ποσό των 2.583 δις ! Για μια ακόμα χρονιά και αυτή την φορά από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, παρακρατείται ποσό 1.2 δις ευρώ από πορους που δήθεν έχουν θεσμοθετηθεί για τις ανάγκες της τοπική διοίκησης και συνεχίζουν να βαραίνουν τις πλάτες των εργατικών, λαϊκών νοικοκυριών.

Ο κρατικός προϋπολογισμός είναι προσαρμοσμένος , στις κατευθύνσεις, τους στόχους και τις επιδιώξεις της μόνιμης Ευρωενωσιακής δημοσιονομικής πειθάρχησης και των μνημονικών συμβάσεων που ξεδιπλώνονται στην φάση της καπιταλιστικής κρίσης στην χώρα. Σε αυτό το  πλαίσιο ευθυγραμμίζονται και οι προϋπολογισμοί Δήμων με πρώτο άξονα την κλιμακούμενη μείωση της χρηματοδότηση τους από τον κρατικό προϋπολογισμό. Το δημοσιονομικό πλαίσιο πειθάρχησης και ο προϋπολογισμός είναι τα βασικά εργαλεία για την συνέχεια των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων στην τοπική διοίκηση. Κοινός παρανομαστής οι δραματικές περικοπές πόρων, η συρρίκνωση των κοινωνικών υποδομών, η ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών και έργων, η ώθηση των δήμων στον τραπεζικό δανεισμό, η ένταση της υπερ-φορολόγησης των δημοτών, η αντικατάσταση του προσωπικού με σταθερά ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα με προσωπικό ποικίλων ελαστικών εργασιακών σχέσεων κα. Η ηγεσία της ΚΕΔΕ ανταριάζει κατά καιρούς στα λόγια και ευθυγραμμίζεται στην πράξη.

  Από τα στοιχεία του νέου προϋπολογισμού : Αν αφαιρεθεί από την χρηματοδότηση των Δήμων, η μισθοδοσία του προσωπικού (1,480δις) και τα προνοιακά επιδόματα(737εκ ), απομένουν ψίχουλα για την λειτουργία τους και μετά βίας αγγίζουν τα 800 εκ ευρώ για 325 δήμους !!!  Η ΣΑΤΑ τείνει να καταργηθεί, το ποσόν που αντιστοιχεί είναι μόλις 623 εκατ. ευρώ και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για το σύνολο της τοπικής διοίκησης προβλέπει μόλις 835 εκατ. ευρώ. Που σημαίνει 325 δήμοι και 13 περιφέρειες θα σχεδιάζουν έργα με βάση το ποσό των 212 εκατ. ευρώ.!!! Και αφού οι Δήμοι δεν δύνανται να παρέχουν στοιχειώδεις υπηρεσίες και λειτουργιές με ψίχουλα,  οι κυβερνήσεις θεσμικά διευρύνουν τη δυνατότητα της τοπικής διοίκησης να εφορμήσει μαζί με τις εφορίες και τις τράπεζες και αυτή στο τσακισμένο εισόδημα των λαϊκών νοικοκυριών. Τα παραπάνω μεγέθη του προϋπολογισμού έρχονται να υπογραμμίσουν ότι οι δήμοι δεν έρχονται να υπηρετήσουν οξυμένες λαϊκές ανάγκες αλλά τον γενικό αντιλαϊκό προσανατολισμό του κράτους, την διασφάλιση κεφαλαίων για τους επιχειρηματικούς ομίλους ,την καπιταλιστική ανάπτυξη .Καπιταλιστική ανάπτυξη και κάλυψη λαϊκών αναγκών δε συμβιβάζονται.

Με βάση τα πάρα πάνω είναι φανερό ότι η οικονομική ασφυξία για τους Δήμους θα ενταθεί για το 2016. Θα γίνει το έδαφος για ένταση της ανταπόδοσης , των ιδιωτικοποιήσεων, της παραπέρα φορολεηλασιας των λαϊκών νοικοκυριών, για την διεύρυνση των αντιδραστικών ανατροπών στις εργασιακές σχέσεις, το χτύπημα των εργασιακών δικαιωμάτων, του μεροκάματου

Η κυβέρνηση λέει χοντροκομμένα ψέματα ότι οι μεταβιβάσεις στους δήμους από τον τακτικό προϋπολογισμό το 2015 είναι τάχα αυξημένες λόγω, των πολλαπλών εκλογικών αναμετρήσεων, της επαναφοράς του προσωπικού της δημοτικής αστυνομίας, σχολικοί φύλακες κλπ . Δεν έδωσε ούτε ευρώ για τις παραπάνω λειτουργιές! Απεναντίας οι αποδόσεις είναι σε υστέρηση για το 2015. Έχουμε πια μια νέα γενιά παρακρατηθέντων όχι μόνο επί των θεσμοθετημένων αλλά και επί των προϋπολογισθέντων !!!

Η λογική της ανταπόδοσης αγκαλιάζει πια μεγάλο εύρος των δραστηριοτήτων στους Δήμους. Η σημερινή κυβέρνηση ιεραρχεί και διευρύνει την λογική της ανταπόδοσης . Κατεύθυνση που έχει δυστυχώς την στήριξη της ηγεσίας της ΚΕΔΕ.

Υποχρεώνει τους χρεωμένους Δήμους να ισοσκελίσουν τον προϋπολογισμό τους προστρέχοντας στον τραπεζικό δανεισμό. Διαδικασία που οδηγεί σειρά από δήμους που βρίσκονται ή που θα βρεθούν πολύ σύντομα στο κόκκινο, σε αυστηρό δημοσιονομικό μαρκάρισμα. Για τον έλεγχο της αντιλαϊκής δημοσιονομικής πορείας στην τοπική διοίκηση η Κυβέρνηση ΝΔ –ΠΑΣΟΚ είχε θεσπίσει το Οικονομικό Παρατηρητήριο . Η κυβέρνηση Σύριζα-ΑΝΕΛ αλλάζει τη μορφή του και συγκροτεί στην θέση του την «Επιτροπή Οικονομικής Ανασυγκρότησης των ΟΤΑ». Με την συμμετοχή και εκπρόσωπων της ΚΕΔΕ την εμφανίζουν να δρα συμβουλευτικά προς τους Δήμους, αλλά με την ίδια αντιλαϊκή στόχευση. Την συμμόρφωση των φορέων της τοπικής διοίκησης στους στόχους και τις επιδιώξεις του Μεσοπρόθεσμου.

Οι αντιδραστικές ανατροπές που έχουν δρομολογηθεί, από τον Καλλικράτη στα Μεσοπρόθεσμα και τα μνημόνια καθώς και η ταύτιση όλων των αστικών πολιτικών δυνάμεων στην αποφασιστικότητα προώθηση τους, μαζί η ηγεσία της ΚΕΔΕ, υπογραμμίζουν   ότι η τοπική διοίκηση είναι αναπόσπαστο μέρος του αστικού κράτους και των στρατηγικών επιδιώξεων του σε τοπικό και περιφερικό επίπεδο και δεν μπορεί παρά να στρέφεται ενάντια στο λαό και τις ανάγκες του. Η αποκεντρωμένη λειτουργία της η αναγκαία προϋπόθεση για την συγκέντρωση κεφαλαίων και την στήριξη της καπιταλιστικής ανάπτυξης.

Αυτή η αντιλαϊκή στρατηγική εδραιώνεται με το ιδεολογικό προκάλυμμα της δήθεν «οικονομικής αυτοδυναμίας και αυτοτέλειας» της Τοπικής διοίκησης.

Δεν είναι παρά οι κατευθύνσεις της ΕΕ που μπήκαν με εντατικό τρόπο σε εφαρμογή από την δεκαετία του 1990 για την χώρα μας και υπηρετούνται με ενιαίο τρόπο στην χώρα μας από όλες τις κυβερνήσεις.

Η πολιτική των Έργων: Καταρρέουν υποδομές που έχουν δημιουργηθεί εδώ και δεκαετίες στην άθληση, στον πολιτισμό, από έλλειψη συντήρησης, λόγω έλλειψης μέσων και προσωπικού. Αυτή η κατάσταση αξιοποιείται από δημοτικές αρχές σαν δρόμος ώστε να εκχωρείται η εκμετάλλευση τους σε ιδιώτες. Οι τελευταίοι ελεύθεροι χώροι παραδίδονται σε ιδιωτικά συμφέροντα. Σπανίως απαλλοτριώνονται χώροι για να αποδοθούν στο λαό, λόγω και πάλι έλλειψης πόρων! Η συντήρηση των σχολικών κτηρίων είναι είτε πλημμελής είτε ανύπαρκτη. Το οδικό δίκτυο των Δήμων παραμένει ασυντήρητο και επικίνδυνο.

Το σκέλος των αναπτυξιακών προγραμμάτων – ΕΣΠΑ (2014-2020) αφορά σε έργα και δράσεις που ιεραρχούνται πλήρως στις ανάγκες ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου, βάζοντας στο περιθώριο τις λαϊκές ανάγκες σε υπηρεσίες, υποδομές και έργα. Το νέο ΕΣΠΑ προβάλλεται από την Κυβέρνηση και την ηγεσία της ΚΕΔΕ η μόνη χρηματοδοτική πηγή για επενδύσεις στην Τ.Δ, εντείνουν τον αποπροσανατολισμό γύρω από τον χαρακτήρα του , για ποιον λειτουργεί και τι εξυπηρετεί. Σε κάθε περίπτωση απουσιάζουν σχεδιασμένες και εκτεταμένες παρεμβάσεις για ζητήματα όπως: της αντισεισμικής θωράκισης, της αντιπλημμυρικής – αντιπυρικής προστασίας, των κοινωνικών υποδομών υγείας – πρόνοιας. Προβλήματα που έρχονται με τραγικό τρόπο στην επικαιρότητα, όπως για παράδειγμα οι πρόσφατοι σεισμοί, τα επαναλαμβανόμενα πλημυρικά φαινόμενα.

Οξυμμένα παραμένουν τα προβλήματα και οι ελλείψεις σε βασικές κοινωνικές δομές και υπηρεσίες που η στήριξη τους έχει εναποτεθεί στους σχεδιασμούς διαχείρισης των ακραίων φαινομένων φτώχειας. Με την χρηματοδότηση ευκαιριακών δράσεων και την αξιοποίηση ευρωενωσιακών προγραμμάτων που έχουν ημερομηνία λήξης, όπως συμβαίνει σήμερα για παιδικούς σταθμούς, ΚΗΦΗ, ΚΔΑΠ, Βοήθεια στο σπίτι κλπ. Σε συμπράξεις με ΜΚΟ, εκκλησία, φιλανθρωπικές οργανώσεις όπως συμβαίνει για τα «κοινωνικά» παντοπωλεία- ιατρεία, φαρμακεία, ξενώνες και άλλες δομές .

Το πρόβλημα με το προσωπικό παραμένει εκρηκτικό. Μείωση προσωπικού , πρόσκαιρες ,λειψές προσλήψεις, απλήρωτη εργασία για μεγάλα διαστήματα ειδικά για εργαζόμενους που συνδέονται με τα ευρωενωσιακά προγράμματα, εντατικοποίηση της εργασίας. Η σταθερή μόνιμη εργασία αντικαθίσταται με προσωρινούς εργαζόμενους μέσα από διάφορα προγράμματα πχ. «κοινωφελούς εργασίας», συμβάσεις με ημερομηνία λήξης, «εθελοντική» εργασία και ΜΚΟ, το νεοφυές σκλαβοπάζαρο των Συνεταιριστικών οργανώσεων.

Το αμέσως επόμενο διάστημα έρχεται στους Δήμους με ένταση το θέμα των προνοιακών επιδομάτων. Με τον Καλλικράτη τα προνοιακά επιδόματα συνδέθηκαν με τους ΚΑΠ προαναγγέλλοντας και το τσάκισμα τους. Με νόμο της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ –ΑΝΕΛ, οι δήμοι αναλαμβάνουν τον κύριο ρόλο στο τσάκισμα των προνοιακών επιδομάτων. Απαιτούμε την απόσυρση αυτού του νόμου κρεματόριου των προνοιακών βοηθημάτων, την αποσύνδεση των ΚΑΠ και των δήμων από τα προνοιακά επιδόματα που πρέπει να περάσουν στην αποκλειστική ευθύνη του κράτους και πλήρη χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.

 

Το οικονομικό πρόβλημα της Τοπικής και Περιφερειακής Διοίκησης που προκύπτει και από τα δεδομένα του Κρατικού Προϋπολογισμού, είναι πρωτίστως πολιτικό. Θέμα στρατηγικών επιλογών, επιλογή δρόμου ανάπτυξης και των συμφερόντων που υπηρετεί.

Η Λαϊκή Συσπείρωση θα κάνει ό,τι μπορεί για να οργανωθεί η λαϊκή αντεπίθεση, μέχρι να δρομολογηθούν εξελίξεις για την ανατροπή της καπιταλιστικής βαρβαρότητας. Θα δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις για την οργάνωση της λαϊκής πάλης και διεκδίκησης άμεσων μέτρων, που έχουν επείγοντα χαρακτήρα για τον εργατόκοσμο.

Διεκδικούμε:

  • Πλήρη κρατική χρηματοδότηση που να καλύπτει το σύνολο των αναγκών Περιφερειών και Δήμων, με αύξηση της φορολόγησης στο 45% του μεγάλου κεφαλαίου, φορολόγηση της εκκλησιαστικής περιουσίας, αύξηση του ΦΠΑ στα είδη πολυτελείας, κατάργηση του στα ειδή πρώτης ανάγκης, στην υγεία και το φάρμακο, στο σχολειό, μείωση του στα νησιά και τις απομακρυσμένες περιοχές κλπ
  • Εξασφάλιση από τον κρατικό προϋπολογισμό όλων των αναγκαίων λειτουργικών δαπανών και της μισθοδοσίας των εργαζομένων.
  • Να λυθεί το πρόβλημα των ληξιπρόθεσμων στους Δήμους με ευθύνη και χρηματοδότηση από το κράτος. Να αποδοθεί το σύνολο των πόρων που έχουν θεσπιστεί για την Τ.Δ. και των οφειλόμενων σε αυτή. Επιπρόσθετα μέτρα στήριξης για νησιά και απομακρυσμένες ορεινές περιοχές.

Κατάργηση όλου του αντιδραστικού θεσμικού πλαισίου (Καλλικράτης – μνημονιακές κατευθύνσεις και εφαρμοστικοί νόμοι) που κατευθύνουν την Τ.Δ. να δρα ανταποδοτικά και επιχειρηματικά.

  • Εξασφάλιση της λειτουργίας και ανάπτυξη νέων δημόσιων κοινωνικών δομών με σύγχρονες, δωρεάν παροχές και υπηρεσίες για όλους, χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Κατάργηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας και της ανταπόδοσης, των ΣΔΙΤ και των παραχωρήσεων στους ιδιώτες, των ΜΚΟ και των Κοινωνικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων (ΚΟΙΝΣΕΠ) σε υπηρεσίες και αρμοδιότητες Δήμων και Περιφερειών.
  • Επαρκής στελέχωση της λειτουργίας των υπηρεσιών και δομών των Δήμων (Βρεφικοί-Παιδικοί Σταθμοί, Βοήθεια στο Σπίτι, ΚΗΦΗ, ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠ-ΑΜΕΑ, ΚΑΠΗ κλπ.), με εργαζόμενους όλων των αναγκαίων επιστημονικών και άλλων ειδικοτήτων, με μόνιμη σταθερή δουλειά και πλήρη μισθολογικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα .
  • Κατάργηση της απαγόρευσης των προσλήψεων και της αναλογίας 1:5. Κατάργηση του Ν. 3833/10 και έκδοση πράξεων διορισμού όλων των επιτυχόντων του ΑΣΕΠ/2009. Μονιμοποίηση των συμβασιούχων χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Παύση του θεσμικού πλαισίου που επιτάσσει τις δημοτικές αρχές να προσφεύγουν αναγκαστικά στα δικαστήρια ενάντια στο δικαίωμα των εργαζόμενων να προασπίζουν μέσα και από αυτούς τους δρόμους το δικαίωμα τους στην δουλειά, τα εργασιακά τους δικαιώματα.
  • Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) και αξιοποίηση των κοινοτικών κονδυλίων για σύγχρονες κτηριακές υποδομές που να καλύπτουν όλο το φάσμα των προνομιακών, αθλητικών και πολιτιστικών αναγκών.
  • Γενναία χρηματοδότηση των αναγκαίων έργων για σχολική στέγη, αντισεισμική θωράκιση, αντιπλημμυρική και αντιπυρική προστασία, αξιοποίηση και διασφάλιση ελεύθερων χώρων .
  • Μείωση ανταποδοτικών τελών, φόρων, ουσιαστική ελάφρυνση για εργατικά, λαϊκά στρώματα, ανέργους, μικρομάγαζα, κατάργηση όλου του αντιδραστικού πλαισίου, απόρροια των στόχων του μεσοπρόθεσμου, που μετατρέπει τους Δήμους σε πολλαπλασιαστές των αντιλαϊκών φορομπηχτικών μηχανισμών και στοχεύσεων κεφαλαίου, ΕΕ.

 

1 Δεκεμβρίου 2015

Advertisements